روابط قد تهمك :
السيارات | تحويل التاريخ الهجري والميلادي | تاريخ اليوم الهجري | رواتب السعودية | الموسوعة | youtube قناة السيارات

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى ... 2 3 4
النتائج 25 إلى 32 من 32

الموضوع: دينمو الشاحن

عضو جديد

رد: دينمو الشاحن

موضوع مفيد جدا ، وشكر لك جزيلا على الافادة
    بس احب اسأل هل ممكن لو فيه عيب في الدينمو ـ أو في كتاوت الدينمو ـ ممكن يأثر على عزم السيارة وسحبها ، وهل ممكن يسبب تأخر في تشغيل السيارة

عضو نشط

معلومة كلها فايدة

سلمت اناملك

عضو

مشكور على الموضوع الحلو وايضا عند فحص الدينمو بفصل اصبع البطارية افحص بجهاز الفولتميتر يجب ان يعطيك قراءة لاتتجاوز 14 فولت عند الضغط على دواسة البنزين ولا تقل عن 12 في الوضع العادي لتعرف ان الكتاوت والدينمو بشكل جيد

عضو جديد

يا جامعة شكرا على رددوكم جميعا وعلى مجهودكم بس انا مازلت ، لي سؤال آخر ضعف سحب العربية أحيانا وتقطيعها عند السرعات الضعيفة يعنى وهي على الأول والثاني ، وخروج نقط سوداء من الشكمان وتناثرها على الارض ده سببه آيه ، بس يلاحظ ان ضعف السحب والتقطيع غير دائم وسعات العربية بيبقى سحبها كويس جدا وساعات سيء جدا، ويلاحظ ده بشكل اكتر لما باستخدم العربية مدة طويلة يعني لما بركنها شوية يوم مثلا بلاقيها تاني يوم سحبها كويس أوي
    حاجة تاني مع هذه الظواهر ايضا يلاحظ ان عند وضع العربية في موضع المور أحيانا بحس بالمتور بيتهز شوية ، وبحس برجة العربية على خفيف
    معلهش طولت عليكم أرجو الافادة ، أو أرشادي لفني مختص ( ميكانيكي ) يُشهد له بالمهارة ، مع العلم ان عربيتي فيات أونو 2000 هاف انجيكشن ( half engection)

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrtany مشاهدة المشاركة
    يا جامعة شكرا على رددوكم جميعا وعلى مجهودكم بس انا مازلت ، لي سؤال آخر ضعف سحب العربية أحيانا وتقطيعها عند السرعات الضعيفة يعنى وهي على الأول والثاني ، وخروج نقط سوداء من الشكمان وتناثرها على الارض ده سببه آيه ، بس يلاحظ ان ضعف السحب والتقطيع غير دائم وسعات العربية بيبقى سحبها كويس جدا وساعات سيء جدا، ويلاحظ ده بشكل اكتر لما باستخدم العربية مدة طويلة يعني لما بركنها شوية يوم مثلا بلاقيها تاني يوم سحبها كويس أوي
    حاجة تاني مع هذه الظواهر ايضا يلاحظ ان عند وضع العربية في موضع المور أحيانا بحس بالمتور بيتهز شوية ، وبحس برجة العربية على خفيف
    معلهش طولت عليكم أرجو الافادة ، أو أرشادي لفني مختص ( ميكانيكي ) يُشهد له بالمهارة ، مع العلم ان عربيتي فيات أونو 2000 هاف انجيكشن ( half engection)
    افحص مدى سلامة دورة الوقود بالسياره :
    كاربوراتور , انجكشن , طرمبة البنزين .
    برايي من الجيد انك تستخدم ماده لتنظيف دورة الوقود بالسياره .

عضو جديد

شكرا ليك بس هل المادة ديه انا اللي ممكن استخدمها بنفسي ولا لازم أروح لميكانيكي

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrtany مشاهدة المشاركة
    شكرا ليك بس هل المادة ديه انا اللي ممكن استخدمها بنفسي ولا لازم أروح لميكانيكي
    يمكنك انت سكبها بخزان وقود السياره .
    او لدى ورشه مختصه بتنظيف البخاخات .

هذا الموضوع يمكن يفيدك :

http://www.assayyarat.com/forums/thread150513.html

عضو جديد

مشكووووووووووووووووور